Linkbuilding kan hjælpe din hjemmeside

linkbuilding

De fleste online virksomheder kæmper i øjeblikket en kamp om at opnå en høj placering på Google. De ønsker alle at opnå synlighed på Google, som er den søgemaskine, de fleste af os benytter, når der skal søges efter hvad som helst. Placeringen af din virksomhed, din hjemmeside, din blog eller hvad du ellers har at tilbyde er så essentiel for din eksistens og succes. Især, hvis du lever af at sælge, og folk skal finde frem til dine hjemmeside.

Studier viser, at 98% af brugerne på Google aldrig går videre til side 2. Det vil altså sige, at hvis din hjemmeside eller webshop ikke er rangeret på side 1 i søgeresultaterne, så er sandsynligheden for, at dine potentielle kunder finder dig meget lille.

Men der er nogle helt specielle metoder, som kan tages i brug for at fremme ens position i søgeresultaterne. Disse metoder er en videnskab i sig selv, men ikke desto mindre er de vigtige at forstå det basale af, så man kan udnytte det potentiale, der ligger i at ligge højt i søgeresultaterne. For det er ikke alle virksomheder, der har råd til at betale en formue i AdWords hver måned for at opnå en høj placering på nogle bestemte søgeord. Men der er heldigvis råd for, hvordan du bliver belønnet af søgemaskinerne.

Den perfekte aflevering til dig selv

linkbuildingLinks, der linker til din hjemmeside, er godt for din placering i søgeresultaterne på eksempelvis Google. Begrebet kaldes linkbuilding, og det er på sin vis ananas i egen juice. SEO/link-juice, om man vil. Der findes rigtig mange muligheder og metoder for linkbuilding – typisk kan det være PR-arbejde, link forespørgsel, blogpost, gæsteblogpost, linkbait, links fra egne netværk osv.

Det nytter dog ikke noget at linke løs alle mulige steder på andres sites og poste links helt tilfældigt. Det skal gøres lige så strategisk og velovervejet, som du ville lave hvilken som helst anden markedsføringsstrategi.

Derfor er du nødt til at udføre et solidt stykke fodarbejde, før du kan bygge links. Du skal foretage en grundig søgeordsanalyse; analyse, fremadrettet strategi, eksekvering samt opfølgning på din link-kampagne. Lige som med så meget andet, så betaler det gode og grundige forarbejde sig også her. Jo mere forberedt og analytisk, du er gået til værks forud for eksekvering af din strategi, des bedre vil resultaterne blive. Og jo flere, du kan få til at linke til dine egen hjemmeside, jo bedre er det for din positionering i søgeresultaterne. Yderligere hjælper det dig også, hvis det er prominente hjemmesider, der linker til dig, altså store brands eller ligefrem offentlige myndigheder. Men det skal dog give mening. Forstået på den måde at Google er god til at opfatte, hvis du forsøger at snyde den. Det kunne man før i tiden, men Googles søgealgoritme er blevet mere intelligent. Derfor skal de sider, der linkes til at fra, give mening indholdsmæssigt og relatere til hinanden.

Formålet for Google er netop at berige folk med brugbar viden, og derfor belønnes sider med godt indhold frem for sider, der linker til noget, der ikke giver værdig i forhold til det relevante indhold. Byg derfor links med fornuft og ud fra en strategi, som kan give merværdi og samtidig belønne dig med en højere placering – og derefter sandsynlig højere konvertering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *